torstaina, syyskuuta 27, 2012

Draw something

Halusin vaan tulla jakamaan tämmösen pienen tarinan piirtämisestä.

Elikkäs lapsena piirsin paljon ja olin hyvä siinä. Olin jokseenkin ehkä taitavampi kuin keskivertolapsi ja jossain vaiheessa ala-asteen lopulla piirsin oikeasti tosi hyvin. Yläasteella piirtäminen väheni, mutta otin silti kaikki valinnaiset kuvikset mitä löytyi. Lukiossa piirtäminen rajoittuikin pieniin ja suurempiin söhryihin papereiden kulmissa ja vihkojen sivuilla kun koitin pysyä hereillä. Lukiossakin kävin kaikki kuviksen kurssit silti, vaikkei piirtäminen enää kiinnostanut, enkä sitä enää osannut.

Lukion jälkeen olin töissä mm. iltapäiväkerhoissa ja siellä tuli lasten kanssa piirreltyä, jonka jälkeen menin opiskelemaan audiovisuaalista viestintää ja piirtäminen loppui kuin seinään. Valmistuttuani vuorossa oli graafisen suunnittelijan opinnot, joiden pääsykokeet sisälsivät pelkkää piirtämistä ja olin aivan paniikissa ja aivan varma etten pääse sisään, koska en osaa piirtää enkä tykkää siitä. Pääsin kuitenkin sisään ja kouluun meneminen oli aika jännittävää, koska koin olevani se huonoin joukossa kun muut maalailivat realistisia muotokuvia ja olivat koko ajan kynä ja paperia kourassa piirtelemässä kaikkea. Myös lähes jokainen heistä kertoi piirtävänsä paljon, tykkäävänsä siitä ja haluavansa kuvittajiksi. Minä vietin koulupäivien jälkeen aikaa hakkaamalla päätä seinään ja valittamalla tuttaville että multa hajoo pää kun oon jossain kuviskoulussa ja kaikki vaan tykkää ja haluaa piirtää koko ajan!

Noh, sitten päädyin lopettamaan kyseisen koulun ja mitähän mä nykysin päivittäin teen? No piirrän tietenkin! Oikeastaan syytän tästä Draw Something-peliä, jonka kännykkääni latasin. Oon aina ollu hyvin kriittinen omien tekeleitteni suhteen, mutta tuo peli jotenkin avas mulle ihan uuden maailman piirtämisessä. Ei tarvitse olla hyvä, että tota voi pelata eikä tarvitse luonnostella, suunnitella, kumitella, korjailla ja käyttää mielettömästi aikaa jotta lopputuloksesta tulee hyvä. Lukee sanan ja piirtää mitä ekana tulee mieleen ja sitten lähettää sen parhaimmillaan toiselle puolelle maailmaa arvattavaksi. Parasta on kun joku randomihminen toiselta puolelta maailmaa lähettää kuvani perään kehun siitä! Olen mm. piirtänyt heidän mielestään loistavan napoleonin, ihastuttavan ponin ja satumaisen maiseman, jossa susi ulvoo kuuta. Ja nämä kaikki painttimaisen yksinkertaisella piirustusohjelmalla.

Tämän jälkeen ville hankki pitkän haaveilun jälkeen itselleen tabletin. Olin ensin hyvin vastaan tätä hankintaa, koska mielestäni tabletti on täysin turhake luksustuote, jota ns. "normaaleilla" ihmisillä ei ole varaa hankkia. Viis siitä että puhutaan sen olevan kätevä palavereissa muistiinpanovälineenä tai että siitä on katevä katsoa elokuvia matkoilla, minusta se on turhake. Kuitenkin ville tyrkytti laitetta käteen ja kertoi siinä olevasta piirustusohjelmasta. Tottakai halusin kokeilla ja muutaman tovin jälkeen olin jo koukussa ja suunnittelin miten kätevä laita se onkaan ihmiselle, jonka täytyy piirtää tai luonnostella asioita työkseen.

Samoihin aikoihin päässä alkoi kehittyä muutamiakin tarinoita, joista haluisin luoda lastenkirjat. Siispä tabletilla aloin luonnostelemaan ensimmäisen kirjan kuvitusta ja nyt olen päätynyt jo siihen tulokseen, että aion lopulliset kuvat värittää tuolla tabletilla. Kynän herkkyys siinä ei ole niin hyvä, että haluaisin sillä tarkasti piirtää, mutta summittainen väritys onnistuu mukavasti ja jälki on omaa silmää miellyttävää.

Minä tablettien ja ylipäätään kaiken turhan ja kalliin elektroniikan vihaaja sekä suhteellisen osaamaton piirtäjä, olen nyt tosissani piirtämässä itse omin käsin lastenkirjaani kuvituksen. Kiitos kuuluu Draw Something-pelille. En vieläkään koe osaavani piirtää, mutta olen tajunnut ettei se haittaa. Kaikki tekee tyylillään ja omalla taitotasollaan, mitä sitten ikinä tekeekin.

Suosittelen jokaista älypuhelimenhankkijaa tai jos sellaisen omistavaa ihmistä lataamaan kyseinen peli, joka on ilmainen ja minua saa haastaa peliin tunnuksella eveli2na!

Loppuun vielä kolme pelistä tallennettua kuvaa :D Olen erityisen ylpeä stallonesta! :D
























ps. tuolla oikealla kaiken muun härpäkkeen kanssa on nykyään tommonen villen numeropallo, josta klikkaamalla pääsee sen blogiin. Että kaikki Espoolaiset äänestää sitten numeroa 398!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...