maanantaina, lokakuuta 15, 2012

Politiikka-asiaa

Hei olen Eveliina ja olin aika vanha ennenkun aloin oikeasti kiinnostumaan mistään politiikkaan liittyvästä. Pidin aikamoisen turhana, että tyyppejä istuu jossain päättämässä kaikkien asioita ja pidin järkevänpänä vaihtoehtona kansanäänestystä, jossa jokainen saisi päättää. Noh, vanhemmaksi tullessa totesin, että ne päättäjät oikeasti tietää asioita ja on ottanu selvää, päätöksiä valmistellaan ja niistä keskustellaan paljon.

Mitä siitäkin tulisi, jos ne perusjannut joita meillä kyllä riittää äänestysikäisiä, sanoo ettei vanhuksille tartte antaa mun rahoja kun ei mun omatkaan isovanhemmat oo missään palvelukodissa perkele! En varmasti maksa siitä että jotkut käyttää busssia kun mulla on auto! No en kyllä maksa mistään suomalaisesta ruoasta jos saan mäkkäristä halvemmalla! jne jne ja sitten näitten jannujen mukaan yhteiskunta pyörisi?

Haluun luottaa siihen, että politiikassa olevat ihmiset, jotka päättää meidän puolesta, ajattelevat muuta kuin itseään. Jotta voin parhaiten vaikuttaa siihen että näin on, mun täytyy äänestää. Ensimmäisen kerran äänestin, koska iskä sano että se on mun perusoikeus ja se täytyy käyttää. Jossei äänestä, ei voi valittaa. Ensiksi äänestin jotain, jolla oli kivoimmat hiukset. Sitten kaksi kertaa peräkkäin tuttua tyyppiä, jonka tiesin olevan fiksu. Sen jälkeen tein oikein vaalikoneita ja tutustuin ehdokkaisiin sitä kautta, selasin nettisivuja ja luin heidän ajatuksiaan. Viime presidentinvaaleissa olin jo niin kiinnostunut, että hyppäsin innoissani teeveen eteen kun vaalitentti alkoi.

Nyt on kunnallisvaalit ja olen taas kiinnostunut ja niin sekaantunut koko soppaan, että minulla on ehdokas jonka puolesta haluan puhua. Normaalisti olen valinnut ehdokkaan ja kertonut siitä muille jos joku on kysynyt, mutta nyt minulla on ehdokas, jonka tiedän olevan fiksu ja hänellä on kokemusta oikeasti elämästä ja erilaisista ihmisistä. Tiedän, että hänellä on kiinnostusta oikeasti koittaa muuttaa asioita parempaan ja mikä tärkeintä, tiedän että hänellä on erittäin suuri sydän. Mun mielestä politiikassa ei oikeasti muuta tarvittaiskaan kun suuri sydän ja vähän fiksuutta, jotta ymmärtää tarpeeksi laajasti asiat joita ajaa.

Mun ehdokas on Espoon Vihreiden numero 398 eli Ville Lappalainen. Oon tähän mennessä aina äänestänyt vihreitä, eikä tarvinnut tehdä poikkeusta. Voin samalla kertoa, että olisin äänestänyt Villeä melkeen puolueesta riippumatta. Ville ajaa lasten ja nuorten asioita sekä haluaisi parantaa joukkoliikennettä, eli lähinnä alentaa hintoja ja parantaa poikittaisliikennettä, että kulkeminen olisi helpompaa.

Joukkoliikenne aiheesta sanon vaan sen, että itse en osaa autoa ajaa ja julkisilla kuljen ja kyllähän kaikki tietää että julkisten hinnat on ihan naurettavia jos et nyt satu olemaan opiskelija! Yksityisautoilu alkaa olemaan jo kannattavampaa, joten vikaa löytyy! Aika vihreäksi kasvatettuna ihmisenä haluaisin, että kaikille olisi mahdollisuus käyttää julkista liikennettä. Nyt se ei ole niin ja se on surullista. Tiedostan että Espoo on alue, jossa joillain on vain pakko olla se oma auto, ja melkeempä pakko sitä myös jokapäivä yksin ajaa töihin tai jonnekin, jonne julkiset eivät kunnolla kulje, mutta täällä on myös niin paljon niitä, joille se oma auto on vaan se pinttynyt tapa kulkea, vaikka julkisillakin pääsisi. En kyllä syytä yhtään pinttynyttä yksityisautoilijaa olla vaihtamatta julkisiin näillä hinnoilla. Johan esim. sillä kuukauden seutuajalla aikuinen ostelee ihan hyvän aikaa bensaa! Itse olin vuoden lukion loputtua ihan normaalina aikuisena liikenteessä ja kyllä mietin aina pari kertaa että kehtaako sitä viikonloppuna lähteä elokuviin, kun matkoista saa maksaa saman verran kuin itse leffasta... Espoo ja koko Suomi on niin harvaan asuttua loppupeleissä, että antakaa meidän pliis kulkea ilman, että se perus kulkeminen pitäisi oikeasti budjetoida!

Lapset ja nuoret ei ole mikään symppisäänien kosiskelulupaus, vaan palo asiaan on aito ja ihan puolueettomasti voin sanoa, että ennenkun Villeä oikeasti edes tunsin, selitin kaverilleni miten Ville on paras nuorisotyöntekijä, jonka olen koskaan tavannut. Ja olen tavannut oikeasti monia ja työskennellyt monien ja todella hyvien kanssa, mutta Ville vie silti voiton. Parhaan hänestä tekee se että hän puhuu nuorten kieltä nimenomaan nuorille ja häntä on helppo lähestyä ja hänelle on helppo kertoa mitä vain. Tämän lisäksi Ville ymmärtää nuoria ja osaa samaistua heihin ja heidän ongelmiinsa ja mikä parasta, hän osaa muovata nämä aikuistenkin ymmärrettävään muotoon! Uskon että ketju: nuori-ville-päättäjät ei voi epäonnistua, jos sille annetaan mahdollisuus! Olen seurannut Villen työtä vierestä nuorisotyöntekijänä nyt jo reilun vuoden ja voin sanoa, että myöskään tunnollisempaa työntekijää saa hakea. Mihin Ville ryhtyy niin se tehdään ja kunnolla! Ville ei jätä mitään puolitiehen ja tekee töitä (myös työajan ulkopuolella ainakin suunnittelumielessä ja paljon!), jotta nuoret saisivat mahdollisimman parasta kohtelua. Ville on innovatiivinen ja imee ideoita jokapuolelta. Vähän väliä saa kuulla jostain uusista ideoista, joita hän haluaisi toteuttaa. Mun mielestä nuoret tarvitsee nimenomaan ihmistä joka ymmärtää heitä, eikä ihmistä, joka muistaa kuinka itse oli nuori. Asiat muuttuu, trendit muuttuu, joten on tärkeää, että on ihminen joka pysyy koko ajan kärryillä ammattinsa takia.

Haluun lisätä vielä yhden oman huomion. Ville on yksi eläinrakkaimmista ihmisistä joihin oon koskaan törmänny, eli kaikki te muut eläimiärakastavat ihmiset, tässä olisi yksi hyvä ehdokas! Oon oikeesti sitä mieltä, että jos ihminen rakastaa eläimiä niin se ei voi missään nimessä olla paha! Samoin olen sitä mieltä, että jos ihminen ei kykene tuntemaan empatiaa eläintä kohtaan, joka on viaton niin miten sitten ihmistä joka ei todellakaan ole? Tutkikaa siis ehdokkaanne ja äänestäkää niitä eläinrakkaita!

Noh, mitä muuta sitä sanoisi. Jos asut Espoossa ja haluat äänestää jotakuta, joka on oikeasti normaalin ihmisen puolella ja joka oikeasti ymmärtää ihmistä ja jota ei tarvitse yhtään pelätä lähestyä, oli ongelma mikä tahansa, niin ota numero 398 omaksesi. Voin vannoa ettei voi olla huono valinta! Tässä vielä linkki Villen blogiin, jos joku sen tuolta alusta missasi. Jos olet jostain muusta kunnasta kun Espoosta taikka liian nuori äänestämään, mutta innostuit tästä tai Villestä, voit käydä tykkäämässä facebookissa. Se antaa Villelle lisää näkyvyyttä, joka on tietenkin plussaa!

Haluan laittaa tähän vielä kuvan, jotta henkilöllä josta tekstissä puhutaan olisi kasvot!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...